آخرین اطلاعات و مقالات مربوط به ریاضی- نمونه سؤالات و پاسخ آنان
ریاضی - دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی
 
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : سینا
عدد پی

اهداف

دانش آموزان قادر خواهند شد:

برای نمایش اطلاعات جمع آوری شده به وسیله ی نمودار، مقیاس مناسبی انتخاب کنند.

معادله ی خطی به شکل y=ax را بنویسند.

عدد را به صورت یک نسبت و همچنین به صورت شیب یک خط تفسیر کنند.



ادامه مطلب ...


چه کسی به ریاضی علاقه مند است؟

عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان همیشه در نظر محققین و دست اندركاران تعلیم و تربیت بسیار مهم بوده و پیشرفت تحصیلی حكایت از یادگیری مستمر و رو به رشد دانش آموزان در سالهای تحصیلی دارد. بدیهی است نهاد آموزش و پرورش بدون رشد آموزشی دچار ركود و عقب ماندگی خواهد شد و رشد و ترقی سایر دستگاههای دولتی و غیردولتی را كند خواهد كرد. همچنانكه مقصود نهایی دستگاههای آموزش و پرورش فراهم كردن شرایط مساعدی است كه به پیروی از برنامه های منظم و مؤثر، امر یادگیری را راحتتر و سریعتر صورت دهند.



ادامه مطلب ...


برچسب:, :: ::  نويسنده : سینا

تاریخ علم به آدمى یارى مى رساند تا «دانش» را از «شبه دانش» و «درست» را از «نادرست» تشخیص دهد و در بند خرافه و موهومات گرفتار نشود. در میان تاریخ علم، تاریخ ریاضیات و سرگذشت آن در بین اقوام مختلف ، مهجور واقع شده و به رغم اهمیت زیاد، از آن غافل مانده اند. در نظر داریم در این فضاى اندك و در حد وسعمان برخى از حقایق تاریخى( به خصوص در مورد رشته ریاضیات) را برایتان روشن و اهمیت زیاد ریاضى و تاریخ آن را در زندگى روزمره بیان كنیم.



ادامه مطلب ...


 رياضي:
درس رياضي براي رشته ي رياضي، مباحث بسيار گسترده و مهمي را شامل مي شود كه بيشترين ضريب را دارد
و در بالا و پايين شدن تراز خيلي موثر است.
مواردي كه بايد در يادگيري رياضي در نظر گرفته شود، به قرار زير است:
1- بهتر است رياضيات را از همان اول دبيرستان كم كم و پله پله سر كلاس خوب ياد بگيريم، زيرا كه رياضي،
درسي زنجيروار است و وقتي سنگ بناي يك مبحث را بد بگذاريد، روي فهميدن و يادگيري خيلي از موارد
ديگر تاثيرجبران ناپذيري مي گذارد (قابل توجه بچه هاي سال اول يا دوم كه مي خواهند از الان خود را براي كنكور
آماده كنند )
2- كتب درسي رياضي بسيار مهمند، و اين در حالي است كه 99درصد دانش آموزان رياضي را فقط از روي
جزوه و كتابهاي كمك آموزشي مي خوانند.
3- براي شروع، از كتاب اول دبيرستان شروع كنيد (البته چون مباحث آن بسيار ساده است و اكثرا"در سالهاي بالا تكرار شده است، لزومي ندارد خط به خط كتاب را بخوانيد و مثالها را حل كنيد. فقط به دوره ي فرمولهاي ارائه شده و حل تمرينهاي سخت آخر هر مبحث بپردازيد.)
4- با اين كار قشنگ روي غلتك مي افتيد و متوجه مي شويد كه چگونه بايد با كتاب درسي رياضي كنار بياييد و چقدر مفيد است.
5 – خوب حالا كتابهاي سنگينتر مثل: رياضي سال دوم، آمار، حسابان، جبرواحتمال، هندسه، ديفرانسيل، گسسته، هندسه تحليلي (براي رشته ي رياضي )، رياضي سال دوم و سوم و پيش دانشگاهي (براي رشته ي
تجربي و انساني ) را به ترتيب زير بخوانيد:
· تمام متن كتاب را خط به خط بخوانيد.
· مثالهاي داخل متن را بدون نگاه كردن به حل آنها حل كنيد، سپس حل خود را با حل كتاب مقايسه كنيد.
· تمرينهاي كتاب را دانه به دانه بدون نگاه كردن به حل المسائل حل كرده، سپس اشكالات خود را از معلمين، همكلاسيها ويا.. . بپرسيد، در غير اين صورت به دفترحل تمرين يا حل المسايل مراجعه كنيد.
· هيچگاه فرمولها را حفظ نكنيد، زيرا بزودي فراموش مي كنيد، تازه اگر هم فراموش نكنيد، نمي توانيد در حل تستها از آنها استفاده كنيد، چون فقط آنها را حفظ كرده ايد و نمي دانيد كجاها كاربرد دارند.
· وقتي مطلب را از روي كتاب خوانديد و مثالها و تمرينها را حل كرديد، بايد آنقدر از آن مبحث تست بزنيد تا فرمولها و راه حلها به همراه كاربردشان ملكه ي ذهنتان شوند.
· براي دوره و تمرين تست زدن، از تستهاي كنكورهاي گذشته استفاده كنيد.
مثال: شما مبحث تابع را كامل از كتاب خوانده ايد، حدود 50 تست از اين مبحث را انتخاب مي كنيد، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه كردن به پاسخهاي تشريحي حل كنيد، يعني دقيقا" ذهن خود را درگير سوالات نماييد و راه حلهاي مختلف را براي رسيدن به پاسخ درست، امتحان كنيد، بعد از تمام شدن اين 25 سوال به پاسخ تشريحي مراجعه كنيد و پاسخهاي خود را مقايسه كنيد.
مهم: كنار هر كدام از سوالات كه نتوانسته بوديد هيچ راه حلي براي آنها ارائه دهيد علامت منفي و كنار سوالاتي كه كامل حل كرديد ولي به پاسخ غلط رسيديد علامت ضربدر و كنار سوالاتي كه نصف راه حل را رفته ايد ولي بالاخره هيچ كدام از گزينه هارا درنياورديد، علامت مثبت بگذاريد و دست آخر، كنار سوالاتي كه با راه حل درست به پاسخ درست رسيده ايد، هيچ علامتي نگذاريد.
خوب اين كار به چه دردي مي خورد ؟
به درد دوره كردن مفيد و سريع، يعني در دور دوم كه شما خواستيد اين تستها را دوباره بزنيد، (حداقل بعد از دو هفته )به حل تستهاي علامتدار مي پردازيد و هر كدام را كه توانستيد حل كنيد، علامت كنارش را پاك مي كنيد.
وقتي مي توانيد بگوييد كه من به كل اين 25 تست با نكاتش مسلط شده ام، كه هيچ علامتي كنار هيچ تستي باقي نماند.
با اين فرم خواندن و تست زدن، نه نيازي به حفظ كردن فرمولها و نه نيازي به حفظ كردن نكات تستها خواهيد داشت، و نه احساس مي كنيد آن تستها و نكاتشان را پس از مدتي فراموش كرده ايد.
هشدار:
درس رياضي براي رشته هاي تجربي و انساني هم بسيار مهم و نمره آور است، در حالي كه خيلي از بچه هاي تجربي و مخصوصا" انساني كل درس رياضي و يا بخش عظيمي از آن را كنار مي گزارند، يعني اصلا" به سراغ رياضي نمي روند. شما حتي اگر هم، بدون توجه به رياضي از سد كنكور رد شويد و در هر رشته اي كه قبول شويد، به خاطر ضعيف بودن درس رياضي اتان در دانشگاه با مشكلات زيادي روبرو خواهيد شد.
در مورد درس فيزيك هم قضيه تقريبا" مشابه است، فقط شما بايد به متن كتب فيزيك و تعريفها و مثالها هم كاملا" توجه كنيد، مثالهاي داخل متن و تمرينهاي آخر هر فصل هميشه عينا" و يا با كوچكترين تغييري صورت تستهاي كنكور بوده اند.
واين در حالي است كه 99% بچه ها اصلا" توجهي به كتاب درسي فيزيك ندارند و وقت گذاشتن روي حل تشريحي مثالها وتمرينها را اتلاف وقت مي دانند.
لذا آمار سازمان سنجش در كنكور 84 نشان مي دهد كه فقط 3% از كل بچه ها به چند سوال مفهومي – تعريفي فيزيك كه مستقيما" از متن كتاب طرح شده بود، پاسخ صحيح داده اند.
توصيه:
البته در مورد دروس رياضي و فيزيك، اينكه شما درس را سركلاس خوب گوش دهيد و بفهميد هم مهم است، يعني فكر نكنيد كه اگر درس را سر كلاس نفهميدم، بعدا" خودم مي خوانم، ياد مي گيرم. قبل از كلاس درسي را كه قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانيد تا پيش زمينه ي ذهنتان آماده ي دريافت باشد، و در هنگام توضيح مبحث آمادگي پرسيدن اشكالات و فهميدن كامل درس را داشته باشد.
بچه ها !!
اينقدر دنبال فرمولهاي طلايي و نكات نقره اي وراه حلهاي كوتاه و كتاب تستهاي معجزه آسا نباشيد، بلكه كتاب درسيتان را خوب مطالعه كنيد.!!!!!!!!!!


صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ریاضی - دبیرستان شاهد زنده یاد مهندس مهدی صافی دستجردی و آدرس safischoolriyazi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 40
بازدید ماه : 190
بازدید کل : 45652
تعداد مطالب : 64
تعداد نظرات : 3
تعداد آنلاین : 1